We voeren in 124 dagen een afstand van 2032 kilometer.
Hiervan lagen we 50 dagen in een betaalde haven,
Aan havengeld betaalden we € 809,55, waarvan € 213,90 in Parijs voor 7 dagen.
De overige dagen lagen we zonder kosten.
Totaal passeerden we 252 sluizen en 6 tunnels.
We maakten 265,2 draaiuren.
Totaal tankten we 640,8 liter diesel voor een bedrag van € 1119,09.
Het VNF-vignet voor Frankrijk kostte € 257,01
Joke en Eric van den Hurk
Deel 1. Leeuwarden – Maastricht
Woensdag 10 mei vertrokken we met bewolkt en fris weer richting Eastermar.
Hier werd van 12 t/m 14 mei het 20ste Bege-weekend gehouden. We kwamen daar met 17 boten bij elkaar voor het 4de lustrum. De feestcommissie had een mooi programma samengesteld. Vrijdags werd de tent opgezet, zodat het feest kon beginnen. Het werd een leuk weekend.
Maandag 15 mei vertrokken we weer met als bestemming Sneek. Daar zou dinsdags de familie koffie komen drinken en ons een goede reis wensen. Via een onrustig Tjeukemeer voeren we verder naar Steenwijk. We hadden steeds zonnig weer en veel koude wind. Nadat we vrijdag 19 mei nog wat boodschappen hadden gedaan voeren we verder naar Giethoorn waar we, omdat het al wat later werd, een ligplaats vonden aan een steiger aan de Beulakerwijde.
We hadden een mooie zonsondergang. Zaterdag voeren we naar de Beukersluis, waar we met 6 Duitse boten vlot werden geschut. Voorbij Hasselt, waar we de Bege ”Suzanne” zagen liggen ging het verder naar de Spooldersluis in Zwolle.
Hier troffen we de Duitse boten weer, die na het schutten richting Arnhem voeren. Wij draaiden stuurboord uit richting Kampen. Met 3 km stroom mee schoot het lekker op. Vlak voor Kampen is een nieuwe verbinding gegraven (het Reevediep) dat uitkomt op het Vossemeer, dat deel uitmaakt van de Randmeren. Even na de Reevesluis vonden we een mooie aanlegplaats net vóór Elburg met de mooie naam ”de kleine Zwaan”. Het was een lange dag geweest, die we met een drankje in de kuip afsloten.
Zondag 21 mei voeren we met een pittige noordoostenwind verder over de Randmeren naar Spakenburg. In de toegangsvaart lagen al veel boten afgemeerd, waaronder die van onze Zwitserse leden, Ulla en Otto met hun 13 meter lange boot. De wind wakkerde aan en het lag er zeer onrustig. We voeren iets door, in de hoop om een ligplaats te vinden in de jachthaven. Helaas geen plek, zodat we maar afmeerden vlakbij Ulla en Otto. In Spakenburg konden we mooie foto’s maken van oude authentieke botters. Weer terug bij de boot besloten om daar niet te blijven liggen, het schommelde ons te veel en de wind was ook nog ongunstig voor ons. We voeren verder het Eemmeer op, waar vlak vóór de Stichtse brug een eiland ligt met de naam: Dode Hond. Aan de zuidkant was volop plaats en nog belangrijker: geen wind, maar wel lekker in de zon. Met een biertje sloten we deze dag weer af.
Maandag 22 mei was het rustig weer, we voeren onder de Stichtse brug door, gingen Almere voorbij en koersten af op de Hollandse brug en verder het IJmeer op. Helaas was de wind ook weer aangewakkerd Noord 4, wat inhield dat we richting Muiden de wind dwars op de boot kregen. Niet fijn, maar het kon niet anders. Eerst nog wat beschut onder 3 eilandjes door, maar het laatste stuk de wind dwars. Met eerst wat in de wind te sturen, dan snel draaien en vervolgens met wind schuin achter was het te doen. We voeren het Muiderslot voorbij en kwamen bij de Groote Zeesluis van Muiden, die dit jaar 350 jaar bestaat. Anders dan de naam doet vermoeden is de dubbele sluis maar 48 mtr lang. Een zeer vriendelijke sluismeester
gaf ons een mooi vlaggetje en schutte ons vlot. In Weesp deden we wat boodschappen en voeren verder naar een aanlegplek bij het fort Uiterdam.
Donderdag 23 mei vertrokken we naar Loenen aan de Vecht, waar het liggeld en voorzieningen betaald moeten worden via AanUit Net. Helaas was er een storing met de waterkraan, dat niet op afstand opgelost kon worden, wat men ook probeerde. We besloten om door de varen naar Breukelen, waar alles wel werkte. De supermarkt was vlakbij en na het boodschappen doen voeren we de volgende ochtend via het openstaande sluisje in Maarssen het Amsterdam-Rijnkanaal op.
We hielden het kanaal steeds aan tot Wijk bij Duurstede, waar we een mooie ligplaats kregen in de jachthaven. Prima sanitair en behulpzame en vriendelijke havenmeesters. Naar het stadje lopen is wel een beetje ver, maar zo kregen we weer genoeg lichaamsbeweging.
Donderdag 25 mei verlieten we Wijk weer en draaiden bakboord uit, weer het A-R kanaal op richting Tiel. Samen met een vrachtschip werden we vlot geschut en na het melden bij de verkeerspost Tiel draaiden we stuurboord uit de Waal op. Met flink wat stroom mee, ging het vlot en na ruim een uurtje kwamen we bij de sluis St Andries, een verbindingsluis tussen Maas en Waal. Ook hier ging het vlot en na een klein uurtje op de Maas gevaren te hebben kwamen we bij het Maximakanaal, de nieuwe verbinding naar de Zuid-Willemsvaart, om Den Bosch heen. Het liep al tegen zessen, zodat we afmeerden bij sluis 0 in Den Bosch.
We bleven aan boord en de volgende ochtend voeren we de Zuid-Willemsvaart weer op.
Na het passeren van Veghel en Beek en Donk vonden we een mooie plek in AarleRixtel, met zelfs gratis voorzieningen, speciaal voor de pleziervaart.
We hadden voor zaterdag 27 mei afgesproken met mijn (Eric) 2 jongere zussen, die zouden meevaren naar Weert. Ze hadden lekkere gebakjes, wijn en natuurlijk gebruikelijk in Brabant, worstenbroodjes mee.
Na een gezellige tocht met 6 sluizen kwamen we tegen 16:30 uur aan in Weert aan, in een praktisch lege haven. Na het afmeren was het borreltijd en zo sloten we de dag gezellig af.
Zondagochtend (28 mei) meldden we ons om 9 uur via de marifoon bij de Biesterbrug, waar geen reactie op kwam. Na een paar keer tevergeefs herhalen, belden we met het centrale nummer en toen werd er actie ondernomen en de brug geopend. Nadat we ook sluis 15 waren gepasseerd voeren we het kanaal Wessem – Nederweert op, dat uitmondt in de Maas. Sluis Panheel stond voor ons al open, dus dat ging vlot. Op de Maas aangekomen konden we achter een vrachtschip de sluis van Maasbracht invaren, zo het Julianakanaal op. Joke had gebeld met de jachthaven het Bassin in Maastricht, maar we konden niet reserveren. Wel vertelde de havenmeester dat er nog genoeg plaats was. Omdat zij ook het toegangs sluisje vanaf de Maas bediende, vroeg ze of we er voor 16:45 konden zijn. Zo niet, dan moesten we voortijdig even bellen, zodat ze eventueel iets langer zou blijven. Waar vind je nog deze service? Ze vertelde er ook bij dat er vlak bij de haven een 3-daags muziekfestival gehouden werd tot 23:00 uur ‘s avonds. Dan wisten het maar vooraf.
Met een beetje meer snelheid achter een vrachtschip aan konden we ook de sluis van Born vlot invaren, zodat we mooi op tijd in Maastricht waren. Onze dochter en schoonzoon stonden in de buurt op een camping en kwamen op de fiets langs. Na eerst een paar drankjes op de boot gedronken te hebben, gingen we met z’n vieren lekker eten bij één van de restaurantjes, die aan de haven zijn. Zo sloten we een gezellige dag af. De muziek hield inderdaad om 23:00 uur op.
Maandag 2de pinksterdag, deden we rustig aan en ‘s middags maakten we nog een mooie wandeling door het oude gedeelte van Maastricht. Na 3 dagen Maastricht werd het weer tijd om verder te varen, richting Luik.
Lees het hele verhaal door de PDF te downloaden van de reis van Eric en Joke van den Hurk.
Eric en Joke bedankt voor dit mooie verslag. Ik ben jaloers op jullie mooie belevenissen.
Als u ook de vakantie belevenissen met ons willen delen geef dit dan door op info@lwsleeuwarden.nl